محله سرجوب دولت‌آباد برخوار

محله سرجوب دولت‌آباد برخوار


چهارشنبه سوری

دوشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۰۶:۳۱ ب.ظ

در شب چهارشنبه آخر سال مواظب فرزندان دلبندتان باشید

مراسم چهارشنبه‌سوری یکی از آیین‌های کهن ایران زمین بوده است که مردم در شب چهارشنبه آخر سال با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می‌رفتند. این آیین در روزگاران قدیم به صورت امن و دور از حادثه انجام می‌شده است. ولی امروزه معنا و مفهوم چهارشنبه سوری چیزی جز رفتار خشونت‌آمیز و سلب آسایش و آرامش مردم به وسیله‌ی مواد محترقه و پیامدهای ناگوار آن نمی‌باشد.

تمامی آیین ها و یادمان‌هایی که مردم ایران در گذشته بر پا می‌داشتند و بخشی از آن‌ها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار مانده است ، با منش ، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بوده و در همه آنها ، اعتقاد به پروردگار ، امید به زندگی و نبرد با اهریمنان  در قالب نمادها ، نمایش ها و آیین های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود.

رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه‌ی امروزی نطیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم ، در هیچکدام از این آیین‌ها دیده نمی شود.

 بهتر است بگوییم ، کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می گیرند ، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج ، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند

بنابراین وظیفه‌ی تک تک ماست که با رفتاری عالمانه از چنین رفتارهای پر خطری اجتناب نموده و اجازه ندهیم فرزندان و بستگانمان در این‌گونه  مراسم  شرکت نمایند.

نسوزیم ، نسوزانیم و آرامش دیگران را از بین نبریم.

 در پایان نظر شما را به ماده 611 قانون مجازات اسلامی در خصوص اخلال در نظم و آرامش عمومی جلب می‌نمایم.

«هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس 3 ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

عکس‌های مصدومین چهارشنبه سوری  سال‌های قبل در ادامه مطلب

۹۱/۱۲/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پرتال محله سرجوب دولت آباد برخوار