محله سرجوب دولت‌آباد برخوار

محله سرجوب دولت‌آباد برخوار


علی (ع) محبوب قلبها

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۱۰ ب.ظ

علی (ع) محبوب دل‌ها و معشوق انسان‌هاست. ملاک دوستی او جسم نیست. زیرا جسم او اکنون در بین ما نیست.علی از آن نظر محبوب است که پیوند الهی دارد. دل‌های ما به طور ناخودآگاه در اعماق خویش با حق سر و سرّ و پیوستگی دارد. علی در راه خدا از کسی ملاحظه نداشت بلکه اگر به کسی عنایت می‌ورزید و از کسی ملاحظه می‌کرد به خاطر خدا بود. قهراً این حالت دشمن‌ساز است و روح‌های پر طمع و پر آرزو را رنجیده می‌کند و به درد می‌آورد.

علی در دوران خلافتش سه دسته را از خود طرد کرد و با آنان به پیکار برخاست: اصحاب جمل که خود آنان را «ناکثین» نامید و اصحاب صفّین که آن‌ها را «قاسطین» خواند و اصحاب نهروان یعنی خوارج که خود آن‌ها را «مارقین» می‌خواند. ناکثین از لحاظ روحیه، پول‌پرستان بودند، صاحبان مطامع و طرفدار تبعیض. سخنان او درباره‌ی عدل و مساوات بیش‌تر متوجه این جمعیت است. روح قاسطین روح سیاست و تقلّب و نفاق بود. مارقین روحشان روح عصبیت‌های ناروا و خشکه مقدسی‌ها و جهالت‌های خطرناک بود. علی نسبت به همه‌ی این‌ها دافعه‌ای نیرومند و حالتی آشتی ناپذیر داشت. خوارج یعنی شورشیان. این واژه از «خروج» به معنای سرکشی و طغیان گرفته شده است. پیدایش آنان در جریان حکمیت است. این جمعیت را از آن نظر «خوارج» گفتند که از فرمان علی تمرّد کردند و علیه او شوریدند.

«علامه شهید مرتضی مطهری»

۹۴/۰۴/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پرتال محله سرجوب دولت آباد برخوار