محله سرجوب دولت‌آباد برخوار

محله سرجوب دولت‌آباد برخوار


بخشندگی قیس بن سعد

جمعه, ۱۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱ ب.ظ

قیس بن سعد فرزند سعد بن عباده رئیس قبیله‌ی خزرج و از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود. او تا آخر عمر از بیعت با امیرالمؤمنان دست نکشید و پس از شهادت امام علی علیه‌السلام ، از امام حسن حمایت کرد.

قیس و پدرش سعد و جدش عباده همه دارای میهمانخانه‌ی عمومی بودند. او در یکی از جنگ‌های زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  در لشکری بود که ابوبکر و عمر نیز در آن بودند، قیس از دوستانش قرض می‌گرفت و برای همراهانش خرج می‌کرد.

ابوبکر و عمر با هم اندیشیدند و گفتند: اگر او را به حال خود گذاریم اموال پدرش را تلف می‌کند، پس میان جمعیت اعلام کردند: هیچ کس به قیس قرض ندهد!

وقتی سعد این مطلب را شنید پس از نماز جماعت پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برخاست و گفت: در پیشگاه پیامبر و مردم شکایت می‌کنم که ابوبکر و عمر پسرم را بخیل بار می‌آورند.

در یکی از لشکرکشی‌ها قیس رئیس لشکر بود. در چند روز مسافرت 9 شتر برای همراهانش که عده‌ی کمی بودند ذبح کرد؛ چون رفتارش را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  گفتند، حضرت فرمودند: بخشندگی، سیره‌ی این خاندان است.

وقتی قیس مریض شد، مردم کمتر به عیادتش می‌آمدند، از این پیش آمد در شگفت شد و علت را پرسید؟

گفتند: چون اموالتان نزد مردم زیاد است و همه مدیون شما هستند، خجالت می‌کشند به حضور آیند.

قیس گفت: نابود باد ثروتی که موجب گردد برادران دینی از یکدیگر جدا شوند، پس به دستور او در مدینه اعلام کردند: هر کس اموالی از قیس پیش او است قیس آن را بخشیده است. پس از اعلان، آنقدر جمعیت هجوم آوردند که در اثر فشار و ازدحام، پله‌هایی که جلوی اتاق قیس بود خراب شد.

منبع: یکصد موضوع، پانصد داستان جلد 1 صفحه 302

۹۴/۰۴/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پرتال محله سرجوب دولت آباد برخوار