محله سرجوب دولت‌آباد برخوار

محله سرجوب دولت‌آباد برخوار


پادشاه و سه وزیرش

سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۳۱ ب.ظ

در یکی از روزها، پادشاه سه وزیرش را فراخواند و از آن‌ها درخواست کرد کار عجیبی انجام دهند.

از هر وزیر خواست تا کیسه‌ای برداشته و به باغ قصر برود و این کیسه‌ها را برای پادشاه با میوه‌ها و محصولات تازه پر کنند. همچنین از آن‌ها خواست که در این کار از هیچ کس کمکی نگیرند و آن را به شخص دیگری واگذار نکنند.

وزراء از دستور شاه تعجب کرده و هر کدام کیسه‌ای برداشته و به سوی باغ به راه افتادند.

وزیر اول که به دنبال راضی کردن شاه بود بهترین میوه‌ها و با کیفیت‌ترین محصولات را جمع‌آوری کرده و پیوسته بهترین را انتخاب می‌کرد تا اینکه کیسه‌اش پر شد.

اما وزیر دوم با خود فکر می‌کرد که شاه این میوه‌ها را برای خود نمی‌خواهد و احتیاجی به آن‌ها ندارد و درون کیسه را نیز نگاه نمی‌کند، پس با تنبلی و اهمال شروع به جمع کردن نمود و خوب و بد را از هم جدا نمی‌کرد تا اینکه کیسه را با میوه‌ها پر نمود.

و وزیر سوم که اعتقاد داشت شاه به محتویات این کیسه اصلاً اهمیتی نمی‌دهد کیسه را با علف و برگ درخت و خاشاک پر نمود.

روز بعد پادشاه دستور داد که وزیران را به همراه کیسه‌هایی که پر کرده اند بیاورند.

وقتی وزیران نزد شاه آمدند ، به سربازانش دستور داد ، ﺳﻪ وزیر را گرفته و هر کدام را جداگانه با کیسه‌اش به مدت سه ماه زندانی کنند. در زندانی دور که هیچ کس دستش به آنجا نرسد و هیچ آب و غذایی هم به آن‌ها نرسانند.

وزیر اول پیوسته از میوه‌های خوبی که جمع آوری کرده بود می‌خورد تا اینکه سه ماه به پایان رسید.

اما وزیر دوم ، این سه ماه را با سختی و گرسنگی با میوه‌هایی که جمع آوری کرده بود سپری کرد. و وزیر سوم قبل از اینکه ماه اول به پایان برسد از گرسنگی مرد.

خیلی از ماها فکر می‌کنیم که اعمال ما چه سودی برای خدا دارد؛ و شاید با این فکر انحرافی در کارهای انسانی و اخلاقی و دینی خود اهمال کنیم.

در حالی که امر و نهی خداوند برای خود ماست و او بی‌نیاز از اعمال ماست.

حال از خود این سؤال را بپرسیم ، ما از کدام گروه هستیم؟

ما الآن در باغ دنیا بوده و آزادیم تا اعمال خوب یا اعمال بد و فاسد را جمع آوری کنیم، اما فردا زمانی که ملک‌الموت امر می‌شود تا ما را در قبرمان زندانی کند، در آن زندان تنگ و تاریک و در تنهایی آیا توشه‌ای همراه داریم؟!

آنجاست که اعمال خوب و پاکیزه‌ای که در زندگی دنیا جمع کرده‌ایم به کارمان می‌آید.

خداوند می‌فرماید: (وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ) سوره بقره آیه 197

 



۹۴/۰۵/۱۳

نظرات  (۱)

۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۱۱ مهدی داوری
داستان زیباییست اما ما نباید فقط به چشم یک داستان به آن نگاه کنیم ،قابل توجّه کسانی که از زیربار انجام تکالیف الهی نمی روند.............باتشکر ازمطالب زیبایتان آقای داوری

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پرتال محله سرجوب دولت آباد برخوار