محله سرجوب دولت‌آباد برخوار

محله سرجوب دولت‌آباد برخوار


کاهوهای نامرغوب

پنجشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۱ ب.ظ

یکی از علمای نجف می‌گفت: یک روز به دکان سبزی فروشی رفته بودم، دیدم مرحوم سید علی آقا قاضی خم شده و مشغول کاهو سوا کردن است؛ ولی به عکس معهود، کاهوهای پلاسیده و آنهایی که دارای برگ‌های خشن و بزرگ هستند بر می‌دارد. مرحوم قاضی کاهوها را به صاحب دکان داد و وزن کرد و مرحوم قاضی آن‌ها را زیر عبا گرفت و روانه شد. من در آن وقت طلبه‌ی جوانی بودم و مرحوم قاضی مرد مسنّی بود. به دنبالش رفتم و عرض کردم: آقا  سؤالی دارم، چرا کاهوهای بد را سوا کردید؟ مرحوم قاضی فرمود: آقا جان من! این مرد فروشنده شخص بی‌بضاعت و فقیری است و من گهگاهی به او مساعدت می‌کنم. نمی‌خواهم چیزی به او بلاعوض داده باشم تا اولاً عزّت و شرف و آبرو از بین نرود و ثانیاً خدای ناخواسته عادت نکند به مجانی گرفتن و در کسب و کار هم ضعیف شود. برای ما فرق ندارد کاهوهای لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها و من می‌دانستم که این‌ها بلاخره خریداری ندارد و او ظهر که دکان خود را می‌بندد، آن‌ها را بیرون خواهد ریخت؛ از این رو برای این که او ضرر نکند، اینها را از او خریدم.

منبع: کتاب فریاد توحید صفحه 102

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پرتال محله سرجوب دولت آباد برخوار